Intermittent Fasting

Intermitterende og periodisk faste på dansk

Tips & tricks til intermitterende faste

Tips & Tricks til intermitterende faste

intermitterende-faste-tips

Her er et hurtigt overblik over nogle af de simple begreber ved intermitterende faste, og hvad der er værd at huske på, hvis du ønsker at prøve det :)

1. Først skal du beslutte dig for, om intermitterende faste er noget for dig.

Selvom intermitterende faste kan være fantastisk, så er det nødvendigvis ikke noget for dig! Din erfaring og nuværende viden om ernæring og sund livsstil, burde kunne synliggøre om dette er noget for dig. Hvis ikke, så vil jeg stærkt anbefale at man begynder ved det basale. En god artikel til dette kan findes her!

 

2. Start langsomt. Start enkelt. Start småt. Start gradvist.

Hvis du beslutter dig for at prøve IF, så skal det ikke forhastet. Du kan starte småt med en mindre faste, en 24 timers faste el lign. og det er meget nemt at justere på det efterfølgende. Ryk evt. dine måltider en time hver dag, indtil du rammer dit ønskede faste-vindue. En god guide til begyndere kan ses her.

 

3. Fokuser på hvad de forskellige intermitterende faste protokoller har til fælles, og fokusér mindre på detaljer.

Nogle gange spiser du… resten af tiden faster du. Det opsummere vist rimelig meget ideen med det!

 

4. Vær fleksibel.

Se # 3!

 

6. Vær tålmodig.

Der er ingen ”rush”. Det tager min. et par uger at tilpasse sig en ny livsstil.

 

7. Forvent op- og nedture.

De sker, det er en del af livet, og det er en del af processen. Der vil være nedture – men de vil ret hurtigt blive til opture, hvis man husker # 6 !

 

8. Tænk over, hvad du virkelig ønsker fra en IF livsstil. Prøv at fokuserer på kvaliteten af ​​processen, ikke resultatet.

Intermitterende faste er en fantastiske måde til at:

  • gå dybere ind i den psykiske og fysiske oplevelse af ”ægte sult”
  • lære forskellen mellem “rigtig sult” og “krop sult”
  • lære ikke at frygte sult
  • forbedre insulinfølsomheden og re-kalibrere din krops brug af ophobet fedtdepoter
  • respektere processen og privilegiet at spise
  • lære mere om din egen krop
  • tabe fedt, hvis du er omhyggelig og fornuftig med det :)

 

Intermitterende faste er ikke sundt, hvis:

  • du lider af spiseforstyrrelse og / eller stift kontrollere din fødeindtagelse
  • du faster alt for ofte, alt for længe
  • dyrker ekstrem sport/træning eller ikke får nok søvn (dvs. under alt for meget ekstra fysiologiske stress)
  • du bruger en masse kosttilskud eller andre lign. midler til at kontrollere din appetit, så du kan gennemleve din faste
  • du er mad-besat og konstant overspise i dine spisevinduer
  • du bruger IF som for at “kompensere” for dårlig mad valg eller over-spisning

 

9. Hvad du spiser, er lige så vigtigt som hvad du ikke spiser.

Spis det ernæringsmæssige grundlæggende først. Spise mad af god kvalitet og i de rigtige mængder, på de rigtige tidspunkter. For nogle mennesker er det nok til at komme i god form – for de fleste er IF et rigtig godt tilvalg ;)

 

10. Respekter din krops signaler.

Vær opmærksom på, hvad din krop fortæller dig. Drastiske ændringer i appetit, sult og mæthed – herunder mad cravings, søvnkvalitet, energi-niveauer og sportslige præstationer, humør og mentalfølelsesmæssige sundhed, imunforsvar, hormonal sundhed og dit fysiske udseende.

 

11. Dyrk masser af motion – men overdriv ikke

Jeg anbefaler, at du kombinerer motion med IF for at få mest ud af det. Bare lad være med at overdrive med træningen – så kommer du galt af sted. Se #12

 

12. Tænk over hvordan du ellers har det i dit liv

Tænk over:

  • hvor meget du motionere / træner og hvor intenst
  • hvor god du er til at også at hvile dig efterfølgende;
  • hvor godt IF passer ind i din normale rutine og normale sociale aktiviteter
  • hvilke andre krav livet byder dig
  • hvilke andre stress faktorer påvirker dit liv

Husk: Intermitterende faste er en af ​​mange ernæringsmetoder som virker. Men det fungerer kun når det er intermitterende, fleksibelt og som en del af din normale daglige rutine – ikke en pligt, og ikke en kronisk kilde til fysisk og psykisk stress.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *