Intermittent Fasting

Intermitterende og periodisk faste på dansk

Kom i form!

kom-i-form

Kom i form! – 5 gode råd til hvordan…

… og vi starter med den mest simple og måske vigtigste først:

1) DRIK VAND – og kom i form!

Menneskets krop er primært bygget af vand, og kroppen kræver vand i løbet af dagen. Gør det derfor til en vane for dig selv at indtage vand både morgen, middag og om aftenen til maden. Ret ofte, så er du egentligt også bare tørstig når du føler dig sulten. Ta’ et glas vand og se om det ikke også hjælper på “sulten” – og eliminere behovet for at “snacke” og drikke for mange shakes og sodavand. ;)

2) Invester i din krop – spis fornuftigt – og kom i form!

Når du skal smide fedtet skal det helt grundlæggende være på plads, og det er hverken i fitnesscentret eller på løb båndet at det sker, men i køkkenet!

Først og fremmest bør du søge efter mættende og nærende føde rigt på protein, sundt fedt og færre kulhydrater. FEdttab er simpel matematik. Spiser du mere end du forbrænder, ja så ta’ du på … ! Spis derfor med fornuft og gå efter de “levende” fødevarer, når du skal sammensætte dine måltider.

Flere proteiner og sundt fedt – mindre tomme og hvide kulhydrater. Kulhydrater er dog kroppensbyggesten, så kulhydrater skal der spises. Men man kan godt være lidt intelligent i hvilke kulhydrater man spiser. Masser af gode grøntsager, lidt frugt og fuldkorns produkter er virkelig gode og nærringsrige kulhydrater.

3) Træn med kvalitet – og kom i form!

Kroppen skal presses til at smide fedtet og bygge muskler. Det kommer ikke af sig selv, op slet ikke når kroppen er så intelligent. Kroppen er ekstrem tilpasnings dygtig. Hvis du kører det samme antal løft med samme kilobelastning med en svag eller slet ingen forøgelse vil kroppen tilpasse sig, og du vil ikke få det optimale ud af din træning. Derfor er det vigtigt at gøre som jeg altid siger:

“Mix it up!”

Du bør i højere grad fokusere på at chokere din krop i ny og næ. I stedet for at løfte med 20-30 sekunders mellemrum, hvor din krop ikke får lov til at komme til kræfter ved f.eks. bænkpres, da risikere du, at kroppen ikke når at gøre sig klar til den belastning, som du udsætter den for. Det vil med tiden medfører, at du præsterer dårligere, hvilket kan skabe en virkelig ødelæggende irritation for dig selv og stagnere dit vægttab.

Pres dig selv! Du skal kunne mærke, at du har trænet. Når du træner, så træn! Drop mobilen, drop hygge snakken og træn!. Hvis du kan tage 12 x 4 løft med en vægtstang, så er den simpelthen ikke tung nok! Brug 12 løft som et fingerpeg – kan du løfte mere end 12 stykker, så skal vægten op. Og omvendt. Kan du ikke løfte nr. 8 så er den måske lige tung nok…

4) Sprint, sprint, sprint – og kom i form!

Fremfor de lange løb, som oftest medfører direkte muskelmassetab, så nap sprint i stedet for.

… sprint! Det er sjovere, hurtigere og langt mere effektivt for fedttab.

15-20 minutters sprint 2-3 gange om ugen er mere end rigeligt for at kickstarte et godt fedttab. Så MAKE IT COUNT!

5) Ingen stress og masser af søvn

Med den travle hver dag vi alle oplever, så kan man hurtigt blive stresset – specielt, hvis man lige har et par ekstra kilo som skal smides. Det er vigtigt, at man lige siger stopper op og ikke bliver stresset. Stress er skidt og stress forøger produktionen af hormonot cortisol – som er skidt for vægttab. Læs mere om det her.

Det er ultra vigtigt, at man får slappet af og får nok søvn. Du vil ikke opnå fedttab eller bygge muskler, hvis du ikke sover 7-8 timer i døgnet. Hvis du dog alligevel oplever dette, så vil dine resultater kun blive bedre med mere søvn ;)

Og nyd livet. Gå en tur. Læg dig ned på stranden. Luk ned for Facebook. Sluk din skærm efter du har læst dette og ta dig en god og rask gå tur med dybe vejrtrækninger. Du har fortjent det :)

Så kom i form nu! :)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *